Paleontologii au descoperit o „comoară” ce conține 2000 de fosile păstrate extrem de bine, ce dezvăluie detalii despre un întreg ecosistem preistoric ce s-a pierdut din cauza schimbării climatice.

Încă din 2017, de când au făcut primele descoperiri, specialiștii au reușit să dezvăluie constant fosile ale unor insecte, păianjeni, cicade, viespi, pești, flori, chiar și pene ale unor păsări, sute dintre aceste specii fiind până acum necunoscute științei. Împreună oferă prima imagine clară a felului în care arăta viața în pădurile tropicale din Australia, care acum nu mai există.

Printre fosile se numără pești care aveau încă în stomac ultima pradă, insecte acoperite cu polen de la ultimele plante vizitate și multe altele. Anterior, în Australia fuseseră descoperite doar patru fosile de păianjeni. Această echipă, însă, a găsit deja 13.

„Nu ne-am imaginat niciodată că fosilele vor fi atât de bine păstrate și că vom găsi o diversitate atât de mare a vieții”, a declarat Matthew McCurry, paleontolog la Muzeul Australiei și la Universitatea New South Wales.

Fosilele s-au format acum 11 - 16 milioane de ani, în timpul Miocenului, pe măsură ce pădurile tropicale din Australia se uscau și se transformau în deșertul care domină astăzi peisajul.

Atunci când apele bogate în fier au pătruns în lacul din regiune, acum 15 milioane de ani, mii de creaturi au rămas prinse în straturile inferioare ale solului. Pe măsură ce mineralele s-au depus pe fundul apei, acestea s-au depus pe insecte, ființe și plante, prinzându-le ca într-o carapace. Detalii păstrate oferă și indicii importante despre viețile creaturilor. De exemplu, un pește a fost fosilizat cu tot cu un parazit care se atașase pe corpul său.

Pentru a înțelege mai bine felul în care s-a schimbat clima în Miocen, cercetătorii vor trebui să investigheze și mai multe fosile, care le-ar putea oferi indicii referitoare la zone similare din Australia în care ar fi posibil să găsească situri valoroase. Cu mai multe fosile din multiple regiuni similare, paleontologii și-ar putea face o idee cu privire la modul în care speciile s-au adaptat la schimbările climatice din Miocen, la comportamentul lor, felul în care au migrat ca să supraviețuiască, dar și la cele care au dispărut.