O echipă de oameni de știință a reușit să surprindă în imagini momentele în care creierul peștilor zebră stochează amintiri, într-un studiu revoluționar.

Cu ajutorul unui microscop realizat special, aceștia au putut înregistra felul în care celulele cerebrale ale peștilor „se luminează” în timpul experimentului. Studiul, care a mapat schimbările creierului, a revelat că procesul de stocare a amintirilor pare să creeze noi sinapse ori le reconfigurează total, făcându-le să dispară. Așadar, teoria general acceptată potrivit căreia procesul de învățare și de creare de amintiri întărește sinapsele nu a fost dovedită.

Prin faptul că au reușit să monitorizeze și să identifice schimbările la acest nivel, specialiștii ar fi realizat un experiment care ar putea arăta felul în care se formează amintirile și ar putea explica de ce unele sunt mai puternice decât altele. Mai mult, cercetarea ar putea oferi indicii extrem de valoroase în ceea ce privește tratamentul sindromului de stres post-traumatic, dar și al bolilor degenerative.

Se pare că amintirile negative se formează într-o parte diferită a creierului, în amigdală, care este responsabilă pentru răspunsul emoțional, inclusiv pentru instinctul „fight or flight”.

Studiul a fost realizat pe pești zebră deoarece creierul lor funcționează similar cu cel al oamenilor, atât la nivel genetic, cât și celular, cu marea diferență că celulele lor sunt transparente, lucru care permite o perspectivă interesantă asupra funcționării lor cerebrale în timpul vieții.

În timpul celor șase ani de cercetare, echipa de specialiști i-a antrenat pe peștii zebră să asocieze aprinderea luminii cu o senzație neplăcută a unei unde infraroșu care le încălzește capul.

Peștii, care au avut ADN-ul modificat în așa fel încât sinapsele lor să poată fi marcate cu o proteină fluorescentă care strălucește atunci când este scanată de un laser, încercau să evite lumina și înotau, ascunzându-se. Peștii care și-au amintit de asociere străluceau ușor atunci când se aprindea lumina, chiar și fără laser.

La cinci ore după expunerea inițială la un laser, cercetătorii au măsurat schimbările dramatice în ceea ce privește sinapsele animalelor și funcțiile lor neuronale. Rezultatele au fost analizate de un grup de specialiști neurologi, ce au dezvoltat ulterior noi algoritmi pentru a monitoriza tiparele neuronale.