Un studiu recent sugerează o legătură între schimbarea climei și apariția virusului care a provocat pandemia COVID-19.

Studiul, realizat de cercetătorii de la Universitatea Cambridge, arată modul în care încălzirea climei din ultimul secol a modificat vegetația din provincia chineză Yunnan, unde au fost înregistrate primele cazuri de COVID-19.

Astfel, temperaturile mai ridicate și nivelul crescut de dioxid de carbon au schimbat ecosistemul, favorizând creșterea unor păduri tropicale, zone ideale pentru înmulțirea liliecilor, specia care este purtătorul virusului SARS-CoV-2.

Potrivit studiului, în ultimul secol au apărut 40 de noi specii de lilieci în Yunnan, care sunt gazdele perfecte pentru mai mult de 100 de tipuri de coronavirus.

Experții susțin că fiecare specie de lilieci poate fi purtătoare a cel puțin 2 tipuri de coronavirus, prin urmare înmulțirea acestor animale crește riscul apariției unor virusuri periculoase pentru om.

Cele mai multe coronavirusuri nu trec de la lilieci la om, însă trei dintre virusurile foarte periculoase pentru oameni (MERS, SARS și SARS-CoV-2) au avut ca punct de plecare aceste animale, scrie Science Daily.

Regiunea studiată de cercetători găzduiește și mulți pangolini, o specie care a fost gazdă intermediară între lilieci și oameni în cazul virusului SARS-CoV-2.

De aceea, cercetătorii trag un semnal de alarmă în privința modului în care încălzirea climei poate favoriza apariția unor epidemii sau pandemii. Astfel, luând măsuri împotriva schimbărilor climatice, ne protejăm inclusiv sănătatea.

Fenomenul observat în sudul Chinei are loc și în Africa Centrală și America de Sud și Centrală, unde s-au înmulțit considerabil speciile de lilieci, din cauza temperaturilor tot mai ridicate.

Urmărește emisiunile tale preferate pe ProTv Plus: