Dușurile reci au fost folosite inițial ca „remedii” pentru sănătate la începutul secolului al XIX-lea, atunci când doctorii le-au inclus în rutina zilnică a azilurilor sau închisorilor, ca o metodă crudă de a-i ține în frâu pe deținuți. Totuși, până la jumătatea secolului, Victorienii au realizat că acest duș nu trebuie să fie un chin și că are și alte utilizări, mai ales atunci când apa este caldă. Așa că practica a trecut de la un mod de a crea neplăceri și disconfort la un obicei chiar plăcut.

În ciuda acestui fapt, dușurile reci considerate benefice pentru sănătate nu au dispărut, ba chiar cunosc o creștere în popularitate care se bazează pe invocarea științei. Un studiu realizat pe un grup mare din Olanda a revelat că oamenii care fac dușuri reci sunt mai puțin predispuși la a-și lua concediu medical atunci când se îmbolnăvesc.

3000 de oameni au fost împărțiți în patru grupuri și au fost rugați să facă duș cu apă caldă în fiecare zi. Dar unele dintre grupe au fost instruite ca la final să „se bucure” de 30 de secunde de apă rece, 60 de secunde, respectiv 90 de secunde. Participanții au urmat acest obicei timp de o lună, iar 64% dintre ei chiar au continuat rutina, pentru că le-a plăcut foarte mult.

După o perioadă de trei luni, cercetătorii au ajuns la concluzia că grupurile care au încheiat dușul cu apă rece au înregistrat un procent cu 29% mai mic de absență de la serviciu pe motiv de îmbolnăvire.

Motivul pentru care stimularea cu apă rece ar putea să-i ajute pe oameni să se îmbolnăvească mai rar nu este foarte clar, dar unele studii sugerează că ar putea avea legătură cu stimularea sistemului imunitar. O cercetare din Cehia a arătat că atunci când „bărbați tineri și atletici” au înotat în apă rece de trei ori pe săptămână timp de șase săptămâni, acest obicei le-a stimulat sistemul imunitar. Totuși, e nevoie de studii de o amploare mult mai mare pentru a confirma aceste concluzii.

Apa rece pare să activeze și sistemul nervos simpatic, partea sistemului nervos care guvernează instinctul „fight-or-flight” („luptă sau fugi”) - o reacție psihologică automată la un eveniment care este perceput drept periculos, stresant sau înspăimântător. Atunci când acesta se activează, inclusiv în timpul unui duș rece, este stimulată producția unui hormon numit noradrenalină care, cel mai probabil, determină creșterea pulsului și a tensiunii, considerate ca fiind conectate cu îmbunătățiri la nivelul stării generale de sănătate.

Există dovezi și referitoare la faptul că un duș rece îi poate ajuta pe oameni să piardă în greutate. De exemplu, înotul într-o apă cu o temperatură de 14 grade Celsius stimulează metabolismul cu 350%.

Dincolo de beneficiile fizice, dușurile reci pot avea și avantaje psihice, existând o școală de gândire care atestă faptul că acest obicei crește agerimea minții în situații de criză. La adulții în vârstă, apa rece aplicată pe față și pe gât ar părea să îmbunătățească funcțiile cerebrale.

Înainte de a începe să faceți duș cu apă rece trebuie să știți, totuși, că există și o serie de riscuri. Apa foarte rece poate produce corpului un șoc și poate fi periculoasă pentru persoanele cu boli cardiovasculare, putând determina și dereglări ale ritmului cardiac. 

___________________________________________________________________________________________________

Urmăriți emisiunile preferate pe protvplus.ro: